Az Állami Számvevőszék közleménye az ellenőrzési gyakorlattal összefüggésben tett téves kijelentésekkel kapcsolatban

Az utóbbi hetekben Schwartz Béla, Ajka polgármestere több olyan kijelentést is tett, amelynek következtében téves kép alakulhat ki a közvéleményben az Állami Számvevőszék ellenőrzési gyakorlatával kapcsolatban.

Schwartz Béla, Ajka polgármestere egy idén júliusban nyilvánosságra került, de a tavalyi önkormányzati választások után készült hangfelvételen olyan kijelentéseket tett, amelyek arra utalnak, hogy szerinte bizonyos politikusok sikerrel „járhatnak el” az ÁSZ-nál egyes ellenőrzések leállítása, illetve elindítása érdekében. Az ajkai polgármester a Népszabadság 2011. augusztus 19-ei számában megjelent „Lex Schwartz és a lúzerek” című cikk szerint ezzel kapcsolatban azt állította: arra kérte a város „jobboldali képviselőit”, hogy „ne akadályozzák a város működtetését egy újabb ÁSZ-feljelentéssel”.

Az ajkai polgármester kijelentéseit számos magyar sajtótermék ismertette, így téves kép alakulhat ki a közvéleményben az Állami Számvevőszék ellenőrzési gyakorlatával kapcsolatban. Az ÁSZ ezt elkerülendő, a fentiekkel kapcsolatban a következőket szeretné egyértelművé tenni:

– Az Állami Számvevőszékről szóló törvény garantálja a számvevőszéki munka alapfeltételének tekinthető függetlenséget mind pénzügyi, mind pedig intézményi és szervezeti szinten. Ez utóbbi többek között azt jelenti, hogy a nemzetközi standardoknak megfelelően a Számvevőszék szabadon határozza meg prioritásait, munkaprogramját és szervezeti felépítését, valamint az elvégzendő ellenőrzéseknek megfelelő módszereket is.

– Indokolt esetben van mód az ÁSZ által kialakított ellenőrzési terv módosítására. Az ÁSZ-törvény szerint az ellenőrzési tervben nem szereplő eseti vizsgálat megindítására az Országgyűlés döntése alapján, illetve a Kormány felkérésére van lehetőség. Esetlegesen állampolgári bejelentés alapján is beilleszthető egy új vizsgálat az ellenőrzési tervbe, de természetesen ilyen esetben semmilyen politikai, személyes vagy üzleti célú megkeresést és felkérést nem vesz figyelembe az ÁSZ.

– A fentiekből következik, hogy a Schwartz Béla által említett „ÁSZ-feljelentés” nem létező és így nem is értelmezhető jogi kategória. A polgármester állításával szemben az sem felel meg a valóságnak, hogy a számvevőszéki vizsgálat „akadályozná” az ellenőrzött önkormányzat, illetve szerv működését, az ÁSZ munkájának egyik célja ugyanis épp a jó kormányzás és a felelős közpénzgazdálkodás elősegítése.

Megszakítás