Kampányellenőrzés egy percben

Ismerje meg a kampánypénzek ellenőrzésével kapcsolatos legfontosabb kérdéseket és válaszokat!

1. Mit ellenőrzött az ÁSZ?

Az ÁSZ – törvényi kötelezettsége alapján – azt vizsgálta, hogy a pártlistákra leadott összes érvényes szavazatok legalább 1 %-át megszerzett pártok, valamint az országgyűlési választáson képviselethez jutott országos nemzetiségi önkormányzatok betartották-e a rájuk vonatkozó törvényi előírásokat.

2. Kiket ellenőrzött az ÁSZ?

Minden olyan jelölő szervezetet, aki a szavazatok legalább 1 %-át megszerezte. Nem igaz tehát, hogy csak ellenzéki pártokat vizsgált volna az ÁSZ.

3. Miért beszél Donáth Anna újabb, idén már második “súlyos bírságról”? Több ellenőrzést is folytatott az ÁSZ?

Nem. Donáth Anna vélhetően a korábban a pártoknak véleményezésre megküldött részjelentés-tervezetet tekintette végleges jelentésnek, ehhez képest gondolhatta a 2024. február 20-án publikált, végleges dokumentumról, hogy új megállapításokat tartalmaz. Az ÁSZ, mint minden választás után, egy ellenőrzést folytatott le a kampányfinanszírozás témakörében.

4. Vizsgálta az ÁSZ a Mindenki Magyarország Mozgalmat is?

Az ÁSZ nem vizsgálta az MMM-et. Sem a szervezetet magát, sem annak gazdálkodását. Az MMM-et mint ellenőrzést támogató szervezetet kereste meg azért, mert a mozgalom elnöke – aki az ellenzéki összefogás miniszterelnökjelöltje is volt – a választások után olyan nyilatkozatot tett, amely szerint a mozgalom közvetlenül, anyagilag is támogatta a velük együttműködő pártok kampányát. Ez törvénytelen, tiltott kampányfinanszírozásra utal, természetes, hogy a pártok vizsgálatának keretében be kellett kérnie az ÁSZ-nak az MMM kampányfinanszírozásra vonatkozó dokumentumait (számlákat, szerződéseket stb.)

5. Miről nyilatkozott Márki-Zay Péter?

Többek között azt mondta: „Volt egy MMM-es számla, ami a központi kampánynak a működtetését szolgálta. (…) ebből voltak jelöltek, akiket támogattunk, voltak kiadványok, amiket támogattunk, gépjárművek, bömbis autók úgymond vagy robocall hívások, IVR-kampány és a többi”.

Ez egyértelműen törvényben tiltott kampányfinanszírozásnak minősül, ezért az ÁSZ megkereste az MMM-et, hogy tisztázza a mozgalom szerepét a kampány támogatásában.

6. Miért kellett ezt vizsgálni?

Azért, mert a törvény egyebek mellett előírja, hogy a párt külföldről nem fogadhat el támogatást és párt részére jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagyoni hozzájárulást nem adhat, a párt pedig jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el.

7. Az ÁSZ ellenőrzése mit állapított meg?

Az MMM és az ellenzéki együttműködésben részt vevő pártok egy általuk létrehozott kampánytanács felállításával összehangolták kampánytevékenységüket, közös miniszterelnökjelöltet is állítottak. Az ÁSZ megállapította, hogy a kampány során – külföldről kapott támogatásból – részben az MMM fizette a pártok közös plakátjainak, szórólapjainak, kiadványainak a gyártását, valamint részben ő állta a közös rendezvények költségeit. Ezt a támogatást az együttműködésben részt vevő pártok elfogadták, ezzel megszegték a tiltott pártfinanszírozásra vonatkozó szabályokat

Az MMM által bizonyítottan kifizetett és a pártok által elfogadott összeg 261,26 M Ft, további 1 412,26 M Ft vonatkozásában az ÁSZ megkereste a NAV-ot, melynek vizsgálata folyamatban van.

8. Az MMM tehát nem adott közvetlenül pénzt a pártoknak. Ez így sem szabályos?

Nem, és az sem, ha a pártok jogi személytől vagy külföldről bármilyen vagyoni hozzájárulást elfogadjanak. Nem megengedett, hogy jogi személy a pártoknak plakátokat, szórólapokat, rendezvényeket finanszírozzon, az MMM esetében éppen ez történt.

9. Egyes, kormánypártokat támogató szervezetek nem ugyanazt csinálták, mint amit most az MMM-en kérnek számon?

Nem. Kormánypárti és ellenzéki oldalon számos szervezet végzett olyan tevékenységet, ami fogalmilag kampánytevékenységnek minősülhet. Ez nem tilos, a véleménynyilvánítás szabadsága kiterjed arra, még jogi személyek esetén is, hogy olyan tevékenységet végezzenek, amely alkalmas a választói akarat befolyásolására. Ezzel szemben tilos a pártok kampányát pénzbeli és nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás formájában támogatni, mert az tiltott kampánytámogatásnak minősül.

Valótlan az az egyébként súlyos jogsértést elkövető pártoktól származó állítás, miszerint az ÁSZ „félre nézett” volna a kormánypártok, illetve a CÖF és Megafon esetében.  Az ÁSZ minden jelöltállító párt esetében teljesen azonos mércével, azonos módszertannal, érdemben vizsgálta azt, hogy a kampány finanszírozása során betartotta-e a jogszabályi előírásokat.

Ami a tiltott kampánytámogatást illeti, az MMM, valamint a kormánypártokat támogató szervezetek tevékenysége között alapvető különbségek vannak:

  • Márki-Zay Péter, az MMM elnöke a hatpárti összefogásban résztvevő pártok közös miniszterelnök-jelöltje volt. A kormánypártok miniszterelnök-jelöltje, illetve országos listájának listavezetője sem a CÖF, sem a Megafon szervezetében     nem töltött be semmilyen funkciót.
  • A hatpárti összefogásban résztvevő pártok és az MMM nyilvános közleményben számoltak be arról, hogy az MMM és az érintett pártok a közös kampányt irányító kampánytanácsot működtettek. Olyan információ, nyilatkozat, közérdekű bejelentés, amely a kormánypártok, valamint a Megafon és a CÖF közötti, ehhez hasonló, formalizált, összehangolt kampányszervezési együttműködésre utalt volna, nem volt.
  • A kampányban olyan plakátok, szórólapok, kiadványok jelentek meg, amelyeken a hatpárti együttműködésben részt vevő pártok és az MMM logója is szerepelt, a kampányszlogenek is közösek voltak. A kormánypártok óriásplakátjain, szórólapjain, kiadványaiban nem szerepelt a CÖF-re, illetve a Megafonra utaló arculati elem, mint ahogyan a CÖF és a Megafon kampányeszközein sem szerepeltek a kormánypártokat beazonosítható logók, megjelölések.
  • A választási kampányidőszak alatt több olyan rendezvény is volt, amelyek költségeit igazolható, bizonylatokkal alátámasztott módon a hatpárti összefogásban résztvevő pártok, valamint az MMM közösen fizették. Olyan dokumentum, bizonylat, nyilatkozat nem került az ÁSZ birtokába, amely arra utalt volna, hogy kormánypártok kampányrendezvényeinek költségeit részben vagy egészben a pártok helyett és érdekében a CÖF, vagy a Megafon fizette volna.
  • A hatpárti ellenzéki összefogás miniszterelnök-jelöltje, egyben az MMM elnöke számos olyan, mindenki számára elérhető nyilatkozatot tett, interjút adott, amelyek egyértelműen arra utaltak, hogy a hatpárti összefogás kampányát az MMM jelentős anyagi forrásokkal támogatta.  Ezekhez hasonló, a kormánypártok kampányának anyagi támogatásáról szóló nyilatkozatot sem a CÖF, sem a Megafon vezetői, képviselői nem tettek, erre vonatkozó közérdekű bejelentést, információt az ÁSZ nem kapott.

 

Az ÁSZ-ellenőrzés első szakaszában tehát egyértelművé vált annak gyanúja, hogy az MMM tevékenysége túlmutat a véleménynyilvánítás jogának szabadságán, hiszen igazolódni látszott a pártok részére nyújtott konkrét vagyoni hozzájárulás is. Ehhez képest a CÖF és a Megafon esetében ilyen személyi összefonódás, összehangolt kampánytevékenység, egységes kampányeszköz-használat, valamint kampányköltség átvállalás nem volt beazonosítható.

10. A pártok azt mondják, hogy nem tudtak az MMM ilyen jellegű tevékenységéről, az MMM anyagi hozzájárulását ők nem fogadták el.

Ennek az állításnak ellentmondanak a pártok saját nyilatkozatai és azok a dokumentumok, amelyeket az ÁSZ megvizsgált. Azt, hogy a plakátokat, szórólapokat, kiadványokat, rendezvényeket részben egy párton kívüli szervezet finanszírozza, arról minden pártnak tudnia kellett. Ha nem, akkor is minden pártot tehermentesített a költségek átvállalása, tehát anyagi előny keletkezett belőle.

11. Kit büntet ezek alapján az ÁSZ és mennyire?

Az ÁSZ senkit sem büntet, nem szab ki bírságot, hanem megállapítja az elfogadott tiltott támogatás összegét. A pártokat jogszabály kötelezi, hogy ezt befizessék a költségvetésbe, és ennyivel csökken a pártok állami támogatása is. Az ÁSZ-nak a jogkövetkezmény tekintetében nincs mérlegelési joga.

12. Miért egyenlő a megállapított összegnek a „szétosztása”, miközben nem egyenlő „méretű” pártokról van szó?

Azért, mert a közös kampánytevékenység azt is jelenti, hogy az a pártok érdekeit egyenlő mértékben szolgálja. Minden párt érdekelt a többi párt sikerében is, ezen az alapon pedig az egyetlen logikus megoldás az egyenlő mértékben való befizetés. A pártok természetesen egymás között máshogy is megállapodhatnak, de ez már túlmutat az ÁSZ ellenőrzésén.

13. Mi a helyzet a többi párttal?

A részjelentéssel egyidőben az ÁSZ a többi párt ellenőrzéséről szóló jelentését is nyilvánosságra hozta. Ebből kiderül, hogy a többi ellenőrzött párt esetében az ÁSZ nem állapított meg tiltott párttámogatást.

A teljes jelentések letölthetők innen.

Megszakítás