Az Állami Számvevőszék ellenőrzési terve alapján több ütemben, az összes állami és egyházi fenntartású felsőoktatási intézmény gazdálkodását értékeli. Az ÁSZ eddig kilenc felsőoktatási intézmény ellenőrzését végezte el. A többi intézménynél, köztük a Pécsi Tudományegyetemnél az ellenőrzés jelenleg is folyamatban van.
A közpénzek védelme érdekében az ÁSZ törvény felhatalmazást biztosít a Számvevőszék számára, hogy az ellenőrzések során felmerült szabálytalanság alapján az ellenőrzött szervezetekkel szemben az adott ügyben hatáskörrel rendelkező hatóságnál eljárást kezdeményezzen. Mivel az ÁSZ nem hatóság, az ellenőrzési megállapításokkal összefüggésben nem rendelkezik sem nyomozati jogkörrel, sem közvetlen szankcionálási lehetőséggel, csupán kezdeményezheti a jogkövetkezmények érvényesítésére vonatkozó eljárást.
Az ÁSZ törvény 23. § (2) b) pontja, valamint a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (Kbt.) 140. § (1) b) pontja alapján az ÁSZ a hatásköre ellátása során tudomására jutott jogsértésekkel kapcsolatban közbeszerzési jogorvoslati eljárás kezdeményezésére jogosult. A hatósági jelzés megtételére az ÁSZ-nak a Kbt. 140. § (2) bekezdés b) pontja alapján 30 napja van, amely határidő jogvesztő. Ez a határidő a korábbi szabályozás szerint mindössze 15 nap volt, ami megnehezítette a közbeszerzési szabálytalanságok feltárásához kapcsolódó jogorvoslati eljárás kezdeményezését.
A jelzést követően az érintett hatóság dönt az eljárás megindításáról, annak nyilvánosságra hozataláról. Az eljárás további folyamatára és eredményére az ÁSZ-nak nincs ráhatása, hanem az ügy gazdája már az illetékes hatóság.
Ettől függetlenül, az ÁSZ az ellenőrzöttekkel kapcsolatos minden megállapítását jelentésekbe foglalja, amelyeket az ellenőrzések lezárását követően hoz nyilvánosságra és tesz közzé honlapján. Folyamatban lévő ellenőrzés során az ellenőrzött szervezettel kapcsolatos adatot, információt az ÁSZ nem szolgáltat.
A felsőoktatási intézmények 2009 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzések célja annak megállapítása, hogy szabályos volt-e az intézmények pénzügyi és vagyongazdálkodása, a jogszabályi előírásoknak megfelelően működött-e belső kontrollrendszerük, valamint, hogy az illetékes minisztérium szabályszerűen gyakorolta-e fenntartói és ágazati irányítói jogosultságait. Az ellenőrzések nem terjednek ki az intézmények oktatási, tudományos tevékenységére.
Állami Számvevőszék