Sajtóközlemény a Transparency International kifogásaival kapcsolatban

A TI nem valós, téves jogértelmezésen alapuló kijelentésekkel támadja az ÁSZ-törvény tervezetét.

Az Állami Számvevőszék megdöbbenve olvasta Transparency International (TI) 2011.05.24-én kiadott „A Transparency kifogásolja, hogy az ÁSZ korlátlanul ellenőrizheti az egyszázalékos támogatást kapott szervezeteket” című sajtóközleményét.

A korrupció elleni aktivitásával nemzetközi hírnevet szerző szervezettől azt vártuk, hogy üdvözli az új ÁSZ törvényt, amely elfogadása esetén a Számvevőszék megerősített függetlenséggel, kibővített jogosítványokkal és átláthatóbb működéssel a korábbiaknál hatékonyabban tud majd hozzájárulni a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnak való felelős gazdálkodáshoz, illetve a korrupció elleni küzdelemhez.

Ehhez képest a TI nem valós, téves jogértelmezésen alapuló kijelentésekkel támadja a törvényjavaslatot. A magánszemélyek 1%-os felajánlásai ugyanis nem minősülnek közpénznek. Ezt a magánszemélyek célzottan, meghatározott kedvezményezett javára juttatják a magánvagyonukból, amelynek összegyűjtését és továbbítását végzi az adóhatóság. Ebből következően ezen a címen egyetlen kedvezményezett szervezet sem vonható ÁSZ ellenőrzés alá. Az más kérdés, hogy ha egyéb címen kap közpénzből támogatást vagy ingyenes vagyonjuttatást, akkor a kedvezményezett szervezet ez okból ellenőrzés alá vonható.

Szintén megdöbbentő, hogy a TI kifogásolja egyes (kisebb támogatást kapó) egyházak, illetve civil-szervezetek ellenőrzését. Az ÁSZ nem tehet különbséget egyház és egyház, civil szervezet és civil szervezet között. Kijelentjük, hogy az ÁSZ fennállása óta diszkriminációmentesen, a nemzetközi szakmai standardok alapján végzi az ellenőrzéseit. Nemzetközi szinten is alapvető elvárt kritérium, hogy amennyiben bárki, vagy bármely szervezet közpénzt kér, illetve kap, úgy számítania kell arra, hogy annak felhasználását mind célszerűség, mind eredményesség, mind szabályosság szempontjából ellenőrizhetik. Így kerülhetőek el az elmúlt évek szomorú esetei, amikor az adófizetők pénzéből rászoruló gyermekek táboroztatására szánt források egy részéből a civil szervezet vezetői üdültek, esetleg magánzsebekbe vándoroltak.

Szintén elfogadhatatlanok a TI adatkezelésre vonatkozó kifogásai. A törvényjavaslat a korábbinál pontosabban és a hatályos adatvédelmi szabályokkal teljes összhangban írja elő az adatkezelésre vonatkozó rendelkezéseket. Ezek szerint az ellenőrzés során a számvevő széles körben betekinthet az ellenőrzéssel összefüggő dokumentumokba és informatikai adatnyilvántartó rendszerek adatállományába. Ugyanakkor korlátozottan és az adatvédelmi törvény rendelkezéseit maradéktalanul betartva lehet betekinteni és kezelni személyes adatot. Még ennél is szigorúbb megkötések érvényesülnek a különleges adatokhoz való hozzáférésre. Érdemes megemlíteni, hogy amennyiben a számvevő az ellenőrzés során birtokába került személyes adatot nem a törvényes előírásoknak megfelelően kezeli, akkor ennek következményeit – beleértve a büntetőjogi következményeket is – viselnie kell.

Az ellenőrzések megállapításai, illetve az ÁSZ javaslatai azt a célt szolgálják, hogy a közpénzekkel való gazdálkodás szabályos, átlátható és hatékony legyen. Így tud mindig aktuálisan megfelelni az alaptörvényben elvártaknak, miszerint „Az Állami Számvevőszék ellenőrzéseit a törvényességi, célszerűségi és eredményességi szempontok szerint végzi”. Hiszünk abban, hogy az ÁSZ és a TI együttműködése alapvetően segítheti a fenti célok megvalósulását.

Megszakítás